En ny tankmåler, eller måske tre?

Christian von Leck Østergaards billede
0
Din bedømmelse: Ingen

Hej Venner

Min tankmåler virker ikke, og ifølge den tidligere ejer har det ikke virket de sidste ti år.

File 6948

Så ser jeg at Biltema har billige instrumenter, men hvad med føleren i tanken, det er sikkert den der er syg. Jeg har aldrig set en tankmåler og har ingen ide om hvordan den virker. Kan jeg bare købe det bilige instrument og skifte det og føleren? Hvis det er så næmt tror jeg at jeg vil have en vandmåler og en måler på holdingtanken også.

MVH

Christian

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Trine Søes billede

Følger lidt denne tråd, da vi har samme problem i vores båd.

Peter Henrik Tramms billede

tror ikke det er instrumentet. tror det er svømmeren i tanken. der går sikkert 2 ledninger hen på tanken et sted. det er ikke til at ta fejl af, ta de to ledniger af og kortslutte dem. hvis der ellers er strøm på så skulle tankmåleren gerne vise fuld tank, svømmeren i tanken aktiverer en lille modstand når den bevæger sig op oh ned. på den måde kan man se om et er svømmeren eller instr. husk dog at måle om der strøm dertil. PAS PÅ HVIS DET ER BENZIN, men det behøves vel ingen nærmere forklaring.
mvh peter

Christian von Leck Østergaards billede

Hej Peter

Nu fik jeg tid til at sætte mig ind i sagen, og har blandt andet fundet ud af hvordan "giveren" (den del der sidder i tanken) virker.

En flyder med en magnet omslutter stang med følere der påvirkes af magneten.

Lige den model Biltema har er der vist en giver på 20 cm og det er ikke helt nok til min dieseltank. Jeg kunne måske installere giveren i den nederste del af tanken.

Men tak for trikket med at kortslutte ledningerne fra giveren.

/Christian

Christian von Leck Østergaards billede

Hej HO

Jeg er blevet meget klogere nu, ikke mindst fra alle dine links. Men hvad så med holdingtanken? De givere jeg har set ind til nu kan ikke egne sig til en holdingtank.

Er der erfaringer med holdingtank givere?

Uden at gå helt i detaljen, så har jeg el-toilet med en empel-motor der sønderdeler det der ender i tanken. Mit WC bruger fersk skyllevand, det rådner ikke.

/Christian

HOs billede

Hej Christian
På et af linkene kan du hvis du schroller ned se hvordan holdingtank er monteret med skruer ind i tanken - er perfekt.
Du kan jo ikke bruge en "flyder" i L.....
håber det er nok ellers sig til

Christian von Leck Østergaards billede

Hej HO

Nu fik jeg læst PDF filen, tanken om at skulle efterse og rense givere mindst en gang årligt får mig til at droppe ideen om målervisning på holdingtanken.

Men nu er det bare igang med at skifte giveren i dieseltanken, så kan tommestokken komme til de evige Jagtmarker.

/Christian

Michael C.s billede

Hej Christian

Det kan godt være at dieseltanken på din båd sidder upraktisk for dig at inspicere, så det er derfor du vil have en tankmåler. Jeg selv har også en tankmåler til mine 2 tanke men kan af erfaring ikke lide kun at stole på instrumenter. Har desværre set alt for ofte, dog kun på biler, at udslaget på instrumentet viser et - men resultatet er at de var kørt tør for brændstof. Derfor var det måske en ide at montere nogle 1/4 tomme fittings og en stykke klar plastslange - det slår aldrig fejl, bruger det selv som backup... /Michael

Christian von Leck Østergaards billede

Hej Michael

Du har en god pointe der, jeg kan i bagerste kistebænk se dieseltanken, der er af plastic, så der tjekker jeg løbende. Jeg ved også så nogenlunde hvor meget den bruger (ca.to litre i timen ved 2.500 omdrejninger).

Den kører faktisk for lidt, jeg starter og lader gearet stå i frem, fortøjet, medens vi rigger båden til inden kapsejlads elles bliver den ikke ordentlig varm.

/Christian

Michael C.s billede

Wow ... var det bare min - he he 45 L v/ 2600 omdr. (pr. motor) Shock). Men ja jeg taler ofte med sejlere i den sejlklub hvor båden ligger, og de siger generelt det samme. En af årsagerne til du sejler for lidt for motor er måske lidt, tror jeg, at jeres skruer er meget små, så når i sejler for motor og specielt ved havnemanøvre skal i være meget skarpe idet båden reagere meget langsomt i forhold til en motorbåd. /Michael

Christian von Leck Østergaards billede

Hej Michael

Mit problem er ikke er lille propel, jeg har en stor trebladet foldepropel, i tomgang sejler båden 4 kb. Nej det er mere det at start og mål er lige uden for molen.

Det der med en stor propel skyldes at holde motorstøjen så lavt som muligt, ind i mellem sjeler man en 4-5 timer for motor og det er jo ikke lige en sejlers livret. Sidste år brugte jeg lidt mere end 100 l disel, på hele sæsonen og der sejlede jeg et rigtig langt stræk fra Aalborg til Aarhus for motor..

/Christian

Annonce