Navionics på iPad

Ricky Møllers billede
2.8
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 2.8 (5 stemmer)

Hej Sejlnet venner,

Påsken står for døren - og snart skal vi have båden i vandet, selvom det ærlig talt ser lidt problematisk ud for øjeblikket.

Sidste sæson sejlede min familie og jeg, ved hjælp af en kombination af Raymarine kortplotter og en iPhone med Navionics APP installeret. Vi sejlede hele sommeren i Øresund, både Sverige og Danmark. Vi er temmelig sikre på at vi havde mobildækning konstant. Det gik fint og vi blev rigtig glade for Navionics software og brugerflade. Så glade at vi anskaffelse en iPad 4 wifi only. Vi var også nødt til, påny at købe en Navionics APP, da vores Navionics iPhone APP ikke kan konverteres til iPad, som man ellers kan ved de fleste APPs.
Det værste er dog at vores iPad ikke kan bruges til navigation, da modellen wifi only, ikke har indbygget GPS. Det er selvfølgelig brand-ærgerligt - og vi er da også en smule utilfredse med hele situationen.
Ud fra det vi kan læse på nettet har 3G modellen indbygget GPS. Navionics skriver, at det ikke er nødvendigt med mobildækning for at navigationen virker.
Inden vi griber i lommerne igen og køber en ny iPad 3G model, vil vi lige høre om der er nogle af Sejlnets brugere, som har erfaring med Navionics på iPad - også ude på åbent hav, uden mobildækning.

God påske og god vind.

Med venlig hilsen

Ricky - Dragør

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Clauss billede

Hej.
Vi brugte Navionics til iphone på ipad 2 sidste år. Appen kører på ipad's gps. Jeg synes det er et lækkert program, men ved nærmere granskning havde programmet en misvisning på ca 20 grader i forhold til garmins kortplotter og mit gammeldags kompas. Jeg kontaktede Navionics, men fik aldrig løst problemet.
Mvh Claus

Ricky Møllers billede

Hej Claus,
OK, det var en vigtig oplysning.
Bare lige for at få sikkerhed..... Brugte du den APP som du havde downloaded til din iPhone.? Du skulle ikke downloade/købe en ny APP til din iPad?
Tak for dit svar.

Lars Bendixens billede

Købte også en ny iPad uden cellular mulighed og derfor WiFi only. Og for sent opdagede jeg at den ikke har GPS indbygget.
Har investeret i en ekstern Garmin GLO GPS antenne (Bluetooth). Det virker super med både Navionics og iSailor programmerne - meen en streg i regningen var det da.

Ricky Møllers billede

Hej Lars,
Skal lige forstå dit svar rigtigt.
Bruger du din Garmin GLO GPS antenne i forbindelse med din iPad?
Det vil sige iPad med wifi only - Nu med ekstern antenne???
Tak for dit svar.

Lars Bendixens billede

Ja, det er korrekt.
Med Garmin GLO GPS antenne fungerer navigationen - dog uden mulighed for at se fotos af havnene på Navionics (kræver net-forbindelse). Men jeg har jo stadig min havnelods i bogform, som jeg ikke vil undvære alligevel.
Det skal lige nævnes, atbGarmin antennen kostede næsten lige så meget som jeg sparede ved at købe en iPad uden cellular. Det er en ren lappeløsning, men den virker rigtig fint Smile

Ricky Møllers billede

Super fedt - tak.
I øvrigt enig mht. Havnelods i bogform - den ville jeg også nødigt undvære.
Tror jeg må indstille mig på en lappeløsning som du beskrev det.
Tak for svaret.

Krakas billede

Med hensyn til havnelods, så bruger jeg denne: http://www.dendanskehavnelods.dk/ Husk at havnelodsen jo også skal opdateres lissom søkortene ;oD. Ja den kræver netforbindelse, men det er der også i nærheden af de fleste havne.

Jacob Laugesens billede

Jeg har en bluetooth gps til overs. Den er til 2 AA batterier og jeg tror også jeg har en 12v strømforsyning til den. Er det noget du kan bruge? Så skal jeg nok lige finde nogle flere data på den. Det er en jeg brugte til min Palm PDA.

Ricky Møllers billede

Hej Jacob,
Det kan da godt tænkes. Ved du at den kan bruges til en iPad?
Bluetooth - Det lyder som om at man ikke skal glemme sin lader..?
Har du et billede af gps' en?
Jeg vil rigtig gerne have lidt data på den.
Tak

Jacob Laugesens billede

Det finder jeg ud af i morgen lørdag.

Jacob Laugesens billede

Det er den her https://www.google.dk/search?q=navman+gps+4400&hl=da&lr=&safe=off&source...

En Navman 4400

Det er vist en meget standard gps modtager.

Hvis det er noget kan jeg smide den i en kuvert og sende den til dig.

Ricky Møllers billede

Hej Jacob,
Den ser fin ud.
Den kan bruges via bluetooth til iPad?
Har du haft den tilsluttet til ekstern enhed?
Hvad koster den?

Jacob Laugesens billede

Jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle virke til iPad. Jeg har brugt den med en Palm Tungsten T3 PDA. Jeg har søgt lidt på nettet og fandt en der brugte den på en iPod Touch.

Jeg var ved at smide den ud sammen med PDA'en så du kan få den gratis.

Ricky Møllers billede

Ja, der er vel for pokker ikke forskel på om det er den ene eller anden enhed.
Prisen kan jeg vist ikke være utilfreds med. Kan du ikke sende den som modtager betaler?
Tusinde tak...... Det er vældig pænt af dig. Jeg skylder lidt koldt til ganen, hvis vi mødes i en havn på et tidspunkt.
Jeg skriver lige her på tråden, om den virker efter hensigten.
Du får også lige en "flaskepost"...
Endnu engang tak.

Krakas billede

Pas på, det er desværre ikke alle bluetoth GPS der kan findes af iPadden, jeg har en der ikke kan det er en ClipOn bluetoth GPS som kan tilsluttes alt andet jeg har prøvet.
Men til den pris er det da bestemt et forsøg værd, erfaringer er gode at samle på ;oD.

Ricky Møllers billede

Ja, til den pris tager jeg chancen. Skal selvfølgelig nok give tråden her en beskrivelse af hvordan det virker til min iPad.

Clauss billede

Hej.
Iphone app kan godt køre på ipadden.
Claus

Ricky Møllers billede

OK, der er da vist lige noget som jeg skal have sat mig ordentlig ind i.
Nå - pyt, har allerede købt til begge. Sådan går det desværre ofte, når jeg bliver ivrig.
Tak for svaret.

Lars Bendixens billede

Joo, Claus
Navionics til iPhone kører også på iPad, men kun som en let forstørret iPhone-skærm. Samme grafik, samme kortudsnit, samme manglende overskuelighed, når man skal planlægge en rute.
Har også investeret i Navionocs til iPad, som udnytter hele skærmen osv. Men vildt urimeligt at man skal købe begge apps fra Navionics, når nu andre udviklere stiller deres apps til rådighed for alle platforme, når man har købt sin App.

Torben Jørgensens billede

Nexus 7 koster 2K - og er udstyret med GPS. Ingen 3G - kun wifi.

Krakas billede

Hej,
Jeg tror der er mange som er blevet snydt af at GPS funktionen hænger sammen med telefon 3G funktionen på en ipad, men derudover har de to funktioner intet med hinanden at gøre. GPS fungerer uden telefon simkort og uden telefondækning. Forskellen på de 2 Navionicskort er opløsningen, men de fungerer begge på både phone og padde.
Til Torben: Hvorfor skulle man købe en Nexus hvis det er en iPad man vil bruge ?
Til Ricky, jeg ville købe en iPad mere, der bliver hurtigt rift om dem i familien. En ekstern GPS er fin nok og kan også bruges af en PC, men den skal lades op og huskes for at virke.
Nu skal Raymarinen så udskiftes til en moðel med trådløst net så den kan snakke sammen med iPadden som så kan få nmea data fra alle andre instrumenter der bliver meget at lege med.

Torben Jørgensens billede

Man skal heller ikke købe en Nexus 7. Det jeg mener er bare at den har GPS indbygget til 2000,- kr.

Jeg har selv købt en iPad med 3G netop for at få GPS´en. - så vi er ikke ude i nogen form for religions krig vedr. store "stygge" Apple vs. Android. Smile

Michael Bo Andersens billede

Haløjsa

Omkring Navionics ville jeg gerne vide noget om opdatering af kort, hvor ofte sker det..? Koster det noget..?
Overvejer at skifte/udvide, da kortopdateringer til plotteren tager evigheder (op til et år ) og koster 1500-, dask
Men er der op til 20 graders misvisning ser jeg ikke nogen ide i det (har jeg altså heller ikke hørt om før)

Michael

Krakas billede

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad der menes med 20 graders misvisning. På kortet sejler man jo hvor man gør, er det den viste kurs over grund der menes, ellerver det iPaddens eget kompas ?
Navionics programmet bliver jævnligt opgraderet uden at det koster noget, men selve kortdata har jeg ikke fundet ud af hvornår de opdateres. For mit vedkommende er det også mindre interessant om der lige mangler et sømærke eller ej, jeg navigerer altid efter dybde og diverse pejlinger til land og andre kendetegn. Se evt. Dette link : http://www.baadmagasinet.dk/nyheder/nyheder/produktnyt/9261-fa-et-mere-d... , det lyder som en ting der kan forbedre kortdata løbende.
Var lige inde på app. Store, her står der at opdateringen er fra 26/2 2013, hvis det gælder kortdata er det jo fint.

maritim-elektroniks billede

Hej Michael Bo Andersen
Opdateringer af Navionics sker ugentligt. Vidste du godt at når du køber et Navionics kort af type Gold ( f.eks 45 XG som dækker Danmark ) så får opdateringer i 1 år med i prisen.

En stor del af prisen på Navionics søkort er royalty til nationale hydrografiske institutioner og i Danmark er det Kort og Matrikelstyrelsen som i øvrigt har Europas dyreste priser. Overgået kun af Estland

I USA er elektroniske søkort helt gratis

Hilsen

www.maritim-elektronik.dk

Adam

Jens Møller Jensens billede

Hej!
20-30 graders misvisning det er jo en del. Specielt når de skriver "op til", for så ved man ikke hvad den er. På et normalt fastmonteret kompas er der også "misvisning" - deviation - men netop fordi det er fast monteret, og ikke flytter rundt i båden, kan man kompensere for det med deviationstabellen, hvis man laver sådan én. Det kan man ikke med en tablet eller PC, med mindre den placeres på ét og samme sted hver gang den bruges, hvilket jo nok sjældent sker.... Derfor er de faktisk nødt til at skrive "op til", og man er nødt til at regne det som den usikkerhed der er på det indbyggede kompas. I praksis ikke noget man kan navigere efter, uagtet at tablet eller PC er fremragende til at vise søkort - især da hvis man har ofret vektorkort.
Noget andet er så, at hvis man - det sker naturligvis ikke! - skulle komme galt af sted på grund af navigationsfejl, så betragtes elektroniske søkort, hvad enten det er GPS eller tablet eller PC, ikke som tilstrækkeligt efter søloven. Trods alskens fremskridt er det stadig kun godkendte opdaterede papirkort der gælder....

Christian von Leck Østergaards billede

Jeg tror altså ikke der er kompas i en taplet! den finder da retning via GPS og eller GSM-sendemaster.

Og er det så ikke mest i højden der er fejl, for ellers syntes jeg nok at GPS er præcist.

Krakas billede

Jo, der er et kompas og det er ikke afhængig af GPS'en. Det kan vise helt forkert især inden døre. Så står der at man skal køre det lidt rundt i 8 taller, det hjælper for det meste.

maritim-elektroniks billede

Hej Jens Møller Jensen

Der er kun een slags elektroniske søkort der er godkendt: de hedder ENC celler S 57 søkort. De bruges af oceangående skibe i navigationsplottere som kaldes for ECDIS ( Electronic Chart Display )

Det betyder at hverken Navionics eller Garmins Blue charts r godkendt til sejlads

Og husk ,at søkort skal være opdateret, hvis de skal kunne bruges til sejlads og det er hverken Bluecharts eller Navionics.

Det samme gælder danske papir søkort som du køber hos Weilbach : de er ikke opdateret og hvis de skal bruges til sejlads så skal de være opdateret i henhold til de ugentlige opdateringer som Søfartstyrelsen udgiver
hilsen

www.maritim-elektronik.dk

Adam

oems billede

20-30 graders misvisning er altså helt nonsens. I hvert fald hvis vi er i danske farvande.

Jeg tror der er tale om misforståelse og ikke om misvisning Smile

Misvisning er forskellen mellem magnetisk nord og geografisk nord. Misvisning kan kun ske for magnetiske kompasser. Magnetisk nord flytter sig over tid, men i danske farvande er det p.t. maksimalt kun ca et par grader, hvilket ikke spiller den store rolle for lystsejlads over korte afstande. Man kan downloade misvisningstabeller på nettet, alternativt står det jo på de (opdaterede) søkort, så man kan afstemme søkort med kompas.

Deviation er de kompasafvigelser der sker på basis af skibets metaldele som påvirker det magnetiske kompas. Deviationen er derfor forskellig alt afhængig af hvilken retning skibets stævn peger fordi nålen vil blive tiltrukket både af magnetisk pol og af metaldele i skibet. Derfor laver man en deviationstabel hvis man altså navigerer via det magnetiske kompas, for at kunne korrigere og afstemme med søkortet i tillæg til misvisning. Dertil kommer jo så strøm og afdrift, som man også må korrigere for hvis man sejler klassisk efter kompas og søkort.

Hvis kompasset i smartphonen er magnetisk vil det opføre sig præcist som et analogt magnetisk kompas. Misvisningen vil være den samme. De fleste kompasser i smartphones er digitale og skal derfor kalibreres, når de aktiveres. det gør man typisk ved at dreje telefonen om sine akser et par gange. Det er fortsat magnetisme der er den grundlæggende teknologi. Det kræver ikke GPS og er uafhængigt heraf.

De færreste navigerer via magnetiske kompasser, men via GPS (i tilknytning). GPS'en anvendes helt separat fra kompasset, og når man navigerer via GPS er man helt uafhængig af både misvisning og deviation, da det er forbindelsen til satellitterne der bestemmer positionen. Det har så også sine usikkerheder, - klassisk løber man altid tør for batteri lige præcist der hvor man har behov for en position.

Amen Smile

Krakas billede

Helt enig med dine synspunkter med hensyn til kompas. Man løber ikke tør for strøm, der findes noget der hedder opladere, desuden er der solceller, vindmøller og en reservedunk eller to så motor / generator kan lave lidt ekstra strøm hvis akkuerne skulle tømmes. Med en iPad skal man vist sejle et par år eller 5 før al den energi er brugt. Inden da burde man komme forbi en havn hvor man evt. Kan få et atlas så man nogenlunde kan følge med i hvor man er landet. (Inden man løber tør for strøm altså)

Jens Møller Jensens billede

Hej oem,
jeg er helt enig med dig, der er ikke tale om misvisning i den rigtige forståelse, den afhænger kun som du skriver af forskellen på geografisk og magnetisk nord. Derfor anførselstegnene i min kommentar, og bemærkningerne om deviationstabeller. Til gengæld kan der sagtens være op til 20 graders deviation på et dårligt eller dårligt placeret kompas. Deviationen er ikke konstant men afhænger af placering, omgivelser, aktuel orientering og i øvrigt kompasset selv. Det passer jo fint med at de skriver "op til" 20 grader. Ergo må det være deviationen Smile
mvh. Jens

oems billede

Nemlig, - og hverken misvisning eller deviation kan jo lastes Navionics eller Ipad, som det var antydet af en eller anden i de første indlæg. Og undskyld min belærende facon Smile

Krakas billede

Nu vi er ved navigation, bl.a. til Maritim electronik, Jeg mener ikke der er noget krav i Danmark om at lystfartøjer i normal størrelse ( 15 m / 20 tons) skal have opdaterede søkort om bord. Og hvorfor skulle der også være det. Store skibe kan påsejle broer, lave forurening og andre alvorlige ulykker hvis de navigerer forkert eller efter gamle søkort hvor f.eks. Storebæltsbroen eller Limfjords broen ikke er påført. Men en lystbåd med en nogenlunde ansvarlig og ædru fører kan vist ikke navigere så forkert at det skulle være på grund af manglende opdaterede søkort en ulykke skete.
De fleste lystsejlere anvender de navigationsmidler de finder mest hensigtsmæssige, mange ateder kender man som sin egen bukselomme, andre steder har man planlagt før sejladsen og havner man i ukendt farvand uden mulighed for at navigere har vi alle et stykke snor vi kan smide i vandet og se hvor dybt der er. Måske er vi heldige at der kommer en anden båd på et tidspunkt og så kan vi spørge om vej eller evt. følge efter båden og dermed komme sikkert i havn.
Men er man så usikker i sin sejlads bør man tage bussen hjem.
Jeg kunne godt tænke mig om nogen kunne finde en situation hvor det ikke at have et opdateret søkort skulle kunne medføre en fare for en lystbåd. Selvom man taler om at fjerne "unødvendige" sømærker er grunde og rev stadig aftegnet med fine dybdekurver. På ekkoloddet kan du se hvor dybt der er og på det elektroniske søkort om det passer med hvor du mener at være. Derefter kan du kigge dig omkring og se om det nu også kan passe hvis du skulle have blundet i et par timer.
Alle uheld jeg kender til har skyldtes, netop uheld, at man ikke lige havde holdt øje med kursen, gashåndtaget satte sig fast, der var lige en der skulle prøve om man kunne OSV. Men en manglende opdatering af søkortet ALDRIG.

P.S. Hvis jeg solgte plottere i 100.000 kr. klassen og søkort til 50.000 kr ville jeg da også gerne have at nogle lystsejlere købte disse for at være sikre på ikke at komme i fængsel.

oems billede

Jeg har mange gange googlet på det spørgsmål. På retsinfo og andre steder. Jeg tror det kan opsummeres bedst ved at læse det 'på dansk' på www.sejlsikkert.dk

'Loven siger...
...at der om bord skal være ajourførte søkort og sejlhåndbøger, der dækker den planlagte sejlads, hvis det er nødvendigt "for at gennemføre rejsen med en rimelig grad af sikkerhed, når der tages hensyn til årstider, rejsens længde og de farvande, der skal passeres.' (http://www.sejlsikkert.dk/PraktiskSejlads/HjaelpemidlerTilNavigation/Soe...)

Det betyder at man ikke kan 'dømmes' for ikke at have søkort ombord i sig selv. Man kan derfor heller ikke isoleret set dømmes for ikke at have _opdaterede_ søkort med. Men hvis der sker et eller andet, - eller helt ekstremt, hvis man bliver 'stoppet af politiet' i stormvejr i ukendt farvand eller helt andre årsager, så kan man blive dømt alligevel, fordi opdaterede søkort er nødvendig for sikkerheden.

Jeg tror man i praksis vil gå ud fra hvad der er lov for andre skibe, - f.eks. udlejningsbåde, sådan at man i praksis ved en 'parallelslutning' alligevel har krav om opdaterede søkort. At der er lov og praksis for dem udtrykker jo den sikkerhed som det 'har vist sig nødvendig' at indføre ved lov.

Derfor mener jeg konklusionen er at der næsten er et 'de facto' lovkrav om opdaterede søkort. Som dog kun er relevant i ansvarspådragende situationer. Der skal virkelig meget til hvis man skulle kunne få en dom bare for ikke at have søkort med. Den tror jeg i praksis ikke på.

F.eks. er det ikke mellem det anbefalede udstyr fald hvis man er mindre end 1500 meter fra kysten, - se også
http://www.sejlsikkert.dk/SikkerhedTilSoes/SkibsfoererensAnsvar/Skibsuds.... Det er en pragmatisk formulering af at en lille fiskerjolle alligevel ikke kan have søkort med og af at det heller ikke er nødvendigt for sikkerheden.

Så du har ret i at det ikke står direkte at man skal have søkort, endsige opdaterede søkort med. Det eneste man eksplicit er forpligtet til iht loven er at have redningsveste med svarende til antallet af ombordværende, som der også står.

Det er et gråt område, efter min mening, - som det også fremgår.

Jens Møller Jensens billede

Hej Kraka,
jo, faktisk er der, hvis man skal holde sig strengt til reglerne, krav om at der skal være godkendte og opdaterede søkort ombord! Det er et krav efter både international og dansk søret.
Siden dannelsen af IMO (International Maritime Organization) har SOLAS (Safety of Life At Sea) og navigationssikkerhed hørt under IMO´s ansvarsområde. I SOLAS er krav om og til nautiske kort og nautiske publikationer om bord i skibe givet i kapitel 5 om "Safety of navigation". Konventionen er gennemført i dansk lov. Man kan finde det i "Meddelelser B - Teknisk forskrift for skibes bygning og udstyr m.v." fra Søfartsstyrelsen, nærmere bestemt kapitel 5 om "Sejladsens betryggelse". Disse regler kan også findes i Søfartsstyrelsens regeldatabase.
Svar på spørgsmålet om papirkort eller ej er også givet af lovgivningen: det er helt bestemt tilladt at anvende et elektronisk navigationssystem, og det er jo det 99,99999% af al skibsfart gør. MEN! Det skal være et godkendt system, et såkaldt ECDIS-system, og der skal være en tilstrækkelig og uafhængigs back-up til det elektroniske ECDIS - hvilket i praksis som oftest er papirsøkort. Lidt mere præcist så defineres i "Meddeleleser B - Teknisk foskrift...." bl.a. i Regel 2 hvad der forstås ved godkendte søkort, i Regel 19 at kravene der om gælder til alle skibe uanset størrelse, og i Regel 27 hvad minimumskravene til søkort er. Der er netop i Regel 27 at kravet back-up til elektroniske systemer findes.
Noget andet er så, at der i praksis normalt ikke er nogen der kommer efter fritidssejlere for at bruge GPS og ikke at have opdaterede papirsøkort om bord, så længe der ikke sker ulykker som medfører at der skal placeres et ansvar. Men gør der det, så fanger bordet!
Mvh. Jens

Krakas billede

Jens, jeg tror ikke bordet fanger medmindre årsagen til ulykken er at der mangler et opdateret søkort. Det var derfor jeg spurgte om nogen kunne finde på en tænkt situation hvor en ulykke med en lystbåd kunne tilskrives en manglende opdatering i et søkort, og hvor man derfor kunne blive draget til ansvar herfor.
Hvis du f.eks. sejler på grund i Svendborgsund fordi du ikke har opdaget at den røde bøje ved dødemanden eller deromkring er sløjfet vil din forsikring dække selvom du ikke kan bevise at det ikke var derfor du gik på grund. (Tror jeg i hvert fald.) Det skyldes jo ikke den manglende bøje, men at du ikke har kigget på plotteren eller ekkoloddet og ned i vandet.

oems billede

Kravet gælder ikke fritidsfartøjer, og det er kun erhverstrafikken der er underlagt de såkaldte Solas-krav.

Så ikke dit indlæg før jeg selv havde skrevet, se ovenfor.. Smile

maritim-elektroniks billede

Jens
Ved et godkendt backup system til et elektronisk søkort system ECDIS menes som oftest et andet , uafhængigt, ECDIS system . Det er ikke almindeligt at bruge papirsøkort som et backup system fordi:
- sådan et blandet elektronisk / papirsøkort søkort system vil kræve 2 forskellige slags opdateringer og det vil skibene ikke betale
- hvis man har 2 godkendte søkortsystemer om bord betaler man faktisk kun een søkortlicens

Så husk : der er kun een slags af godkendte søkort : S-57 ENC celler : envidere hvis man skal dække hele DK med ENC celler vil det koste ca. 4000 kroner men så får man ugentlige opdateringer med i eet år

hilsen

www.maritim-elektronik.dk

Adam

oems billede

Projekt Sikker Kurs (http://www.fritidssejler.dk/Artikler/Sider/PilotprojektSikkerkurs.aspx), der i år kører som pilotprojekt, kommer til at tilbyde det samme til en langt lavere pris. Det er fuldkommen identiske kort som erhvervstrafikken bruger og der medfølger de samme opdateringer. Den endelige pris mangler dog at blive afklaret, i øjeblikket ca 900,- årligt, den forventes at blive lavere. Det kræver man har en Ipad. Frekvensen af opdateringerne mangler også at blive endeligt fastlagt. Man må vel antage at produktet kommer til at erstatte det som vi kender som Det levende søkort.

Har lige deltaget i en debat på dk.fritid.sejlads om det, se diverse indlæg i tråden her: https://groups.google.com/forum/?fromgroups=#!topic/dk.fritid.sejlads/Ppz86R_hkpk

Jens Møller Jensens billede

Hej igen Kraka, det har du helt ret i, for her er ikke sket noget som i praksis kommer til involvere søloven - du har kvajet dig, og har en privat aftale med forsikringen om hvad de skal dække, og i det tilfælde du nævner kan jeg ikke tro andet end at det gør de uden at blinke. Men laver du en skade på et andet fartøj og sagen ender i retten, eller - Gud forbyde! - er din sejlads årsag til tab af liv, så er der ingen kære mor.

Krakas billede

Hej Jens,
Hvordan skulle et ikke opdateret søkort kunne give tab af menneskeliv. Mener du at hvis jeg går på grund og et besætningsmedlem falder overbord og drukner så bliver jeg dømt for ikke at have opdaterede søkort ombord ? Og hvis jeg har opdaterede søkort men valgte at ignorere bøjen så slipper jeg ?
Det vil være det samme som at påstå at man altid får skylden hvis man f.eks. kører for hurtigt, og der sker et uheld.
Jeg tror ikke på det og har aldrig hørt om nogen sager. Jeg kender ingen der har opdaterede søkort ombord. Jeg nøjes f.eks. med at læse og høre efterretninger for søfarende og vurderer så om der er noget der har betydning for min sejlads. Det kunne f.eks. være et vrag eller et vindmølle byggeri ved Anholt. Jeg tror også at en evt. Retssag vil godtage et elektronisk søkort som sikker navigation. Frem for bål og brand er det da bedre at have en backup til sin plotter i form af en telefon eller iPad og anbefale at man sejler fornuftigt alt taget i betragtning. Så kommer man slet ikke i retten (tror jeg).

oems billede

Du kommer i hvert fald selv til at betale for dit havarerede skib. Hvis vi antager at der i øvrigt ikke sker drukneulykker eller lignende. Prøv at forestille dig noget andet end bare lige at sejle på grund i højt solskin. F.eks. tåge, speedbåde, supertankere, kuling, drukneulykker m.v.

Der findes en berømt dom fra Læsø, ved udsejling fra Østerby havn, den gik i højesteret før den var endelig. Jeg husker ikke dommen præcist, men det helt centrale var begrebet opdaterede søkort og skippers ansvar herfor. Den forulykkede forsøgte at lægge ansvaret på KMS for at det søkort som han havde i båden var fejlagtigt og derfor var skyld i havariet. Han tabte sagen i højesteret og dermed måtte han selv punge ud for skaden, som forsikringsselskabet ikke ville dække fordi han havde sejlet uden respekt for opdaterede søkort.

Det havde dog konsekvens for efterfølgende søkort, idet dybden på 0,9 blev tydeliggjort ved Engelskmandsbanke. Det var her han stødte på grund.

Men jeg henviser igen til mit indlæg ovenfor, - der er i min forståelse af lovene ikke noget eksplicit krav om at have søkort med. Man kan ikke få en bøde for at sejle uden, - med mindre man er i færd med, eller har gjort 'noget søsikkerhedsmæssigt forkert'.

Krakas billede

Hej OEM,
Hvis man sejler på grund uden for Østerby havn har man navigeret aldeles åndsvagt, det er ikke på grund af at ens søkort ikke er opdaterede. Der er vist grunde og lavt vand som man kun skal nærme sig i godt vejr for måske at bade. Netop her er det godt at have et elektronisk måske ikke opdateret søkort så man kan se hvor man nøjagtigt er. Selv på et opdateret papirkort kan det være svært i tåge regn og kuling at bedømme afstanden til Læsø. Selv om man har sejlet efter kompasset er afdrift mm vanskelig at beregne. Det undrer mig mig meget hvis en forsikring ikke dækker her. Når der sker uheld dækker forsikringen medmindre man her gjort noget groft uforsvarligt, så det må han have gjort og måske prøvet at dække sig ind under at der ikke har stået 0,9 m. Han må dog have navigeret inden for 2 m kurven som må antages for at være groft uforsvarligt når vejret har været sådan at en båd kan forlise. Speedbåde kan sejle groft uforsvarligt, det er der flere eksempler på. En supertanker skal sejle forsvarligt og evt. have en lods ombord (fordi en lods kender farvandet og ikke fordi han har et opdateret søkort i baglommen).
Man kan sige at uheld altid sker fordi man ikke har sejlet eller kørt efter forholdene, men det skal være groft før forsikringen ikke dækker. Tænk sig hvor mange penge forsikringsselskaberne kunne spare hvis de blot sagde til alle der kom galt afsted i glat føre: "Du har kørt uforsvarligt, så det må du selv betale, eller du har kørt for stærkt for ellers kunne du jo have nået at bremse". Nej forsikringen dækker helt afgjort medmindre man har gjort noget helt uforsvarligt. Hvis det går galt i en kuling som du nævner tror jeg der skal have været nogen som har prøvet at forhindre dig i at sejle før man måske kan sige at det har været groft uforsvarligt at sejle ud. I en kuling bør man under ingen omstændigheder bevæge sig tæt på en kyst med pålandsvind.
Hvornår mener du at ens forsikring skal dække ? Hvis et vant knækker og masten ryger så er det jo også din egen skyld, du har jo ikke tjekket riggen godt nok, hvis din båd brænder er det fordi at du ikke har brandsikret den godt nok osv.
Nej min forsikring har jeg netop fordi man kan komme ud for et uheld hvor man uagtsomt kommer galt afsted, det kan være en havnemanøvre i blæsevejr der kikser eller det der er værre og det sker ligegyldigt om man har søkort ombord eller ej.

oems billede

Hej Kraka

Jeg sludrer faktisk også noget ovenfor, kan jeg se, blandt andet fordi jeg ikke huskede dommen præcist. I sagen fra Læsø var det faktisk mandens forsikringsselskab (det var Alka), der anlagde sag mod KMS, - selskabet vandt i sø og handelsretten, men tabte så i højesteret. Det må betyde at forsikringsselskabet forsøgte at få pengene igen fra KMS, - de penge som selskabet havde måttet erlægge til den forulykkede. Det var noget med et par hundrede tusinde fordi kølen blev slået løs og båden sprang læk.

Sø og handelsretten:
http://www.gst.dk/NR/rdonlyres/86A18C20-66D2-4A12-A4FB-95181F157B11/0/S%...

Højesteret:
http://www.gst.dk/NR/rdonlyres/E821149F-2B9F-4FA5-90AA-A3614E7F1C73/0/H%...

Det helt centrale i sagen var dog fortsat om manden havde sejlet efter opdaterede søkort eller ej.

Og her mener jeg uændret at man 'de facto' har pligt til at sejle med opdaterede søkort, - men at der ikke er et lovkrav på det, når man altså er det der hedder fritidssejler. Det står ingen steder at man skal sejle med opdaterede søkort. Og hvis den planlagte tur er under 1500 meter fra kysten er man fritaget for 'de facto'-pligten, som jeg skrev i indlæg ovenfor.

Altså: Man har ikke pligt til at sejle med opdaterede søkort i henhold til loven. Men det har man så sandsynligvis alligevel i praksis, se mit link til www.sejlsikkert.dk ovenfor.

'De facto' betyder også at hvis der sker noget og du ikke har opdaterede søkort, så er det dit ansvar (hvis ulykken har sammenhæng med manglende søkort, naturligvis). Om du så får pengene igen vil vel afhænge af den konkrete forsikring, hhv ansvar eller kasko. Hvis du har ansvaret for en ulykke og det skyldes et forældet søkort, så kunne forsikringsselskabet da meget vel afslå at dække. Ligesom hvis man kører bil i beruset tilstand, så dækker forsikringen jo heller ikke.

Krakas billede

Hej OEM,
Det bliver efterhånden lidt teoretisk, det jeg mener er at en ulykke ikke kan ske på grund af at et søkort ikke er opdateret. Hvis der f. Eks. er fjernet et sømærke skal man jo stadig sejle uden om den pågældende forhindring, er der sat et nyt viser den jo hvad man skal foretage sig N, S, Ø, V eller fareafmærkning. Dybderne ændrer sig kun ganske få steder og det tager flere år.
Vi er enige om at det er groft uforsvarligt at både køre og sejle i beruset tilstand. Men din ansvarsforsikring dækker skadelidte. Forsikringsselskabet kan så lave regres mod dig.
Jeg synes vi skal stoppe her, det er teoretisk. Ved Læsø står der i følge mit søkort en rød bøje nord for grunden som det måske ville være en god ide at sejle hen i nærheden af. Om en normal lystbåd så lige tager den på den ene eller anden side betyder ikke så meget ;oD

oems billede

Hej Kraka

Det er rimeligt nok at stoppe, jeg gentager sikkert også bare mig selv.. Smile

Jeg er uenig med dig i at en ulykke ikke kan ske på grund af forældede søkort. Manden fra Læsø respekterede lige præcist ikke den røde bøje du nævner. Han drejede mod øst tidligere, fordi søkortet ikke var korrekt. Derfor skete havariet.

Men jeg er enig med dig i at der ikke er noget lovkrav om at man _skal_ have søkort med, endsige opdaterede. Det afhænger af den planlagte sejlads, farvandet, kendskabet hertil, vejr osv. iht www.sejlsikkert.dk opstår kravet om opdaterede søkort 'de facto' når man er mere end 1500 meter fra land. Altså en lille sømil.

Krakas billede

Jeg kan godt se logikken i at man skal have opdaterede søkort når man er en lille sømil fra land. Her er der jo normalt ingen fare på færde og slet ikke for lystbåde med dybgang under 2 m. MEN der er jo netop nogle steder der er grunde ret langt fra land, så uden søkort skal man vide at de er der og være opmærksom på evt. afmærkning.

P.S. Søkortet blev jo først opdateret efter han var gået på grund, jeg kunne godt finde på at tage sådan en smutvej men ikke når der er sten og ikke med 7 knob. Jeg har selv engang fundet en sten på 4 m vand på vej ud fra Agersø, så det kan lade sig gøre også i DK. Er man i ukendt farvand bør man være ekstra forsigtig. Før GPS tiden var man måske lidt mere påpasselig med at holde klar da det er svært at bedømme afstande og lave præcise pejlinger. Med en GPS kan man finde mange steder hvor opmålingerne fra før GPS tiden ikke passer præcist, men de har været utrolig dygtige til Deres arbejde synes jeg. Herudover er der jo en del rev, triller og tanger der flytter sig fra år til år.
Fik jeg mon det sidste ord ?

PPS, Jeg har nu også læst dommene og synes at udfaldet i højesteret er at foretrække. Jeg kan ikke forstå at vandfarver og bølgeændringer ikke har gjort føreren betænkelig. I øvrigt var det jo en sten et pænt stykke fra grunden på 0,9 m der blev påsejlet, den ligger vel stadig der og er ikke afmærket. Jeg vil huske dette når jeg kommer til Østerby engang.

Karl Jerups billede

Hej. Er der nogen der kan svare mig på et spørgsmål. Jeg har ins. Isailo på min ipad men vil gerne kunne se hvor der er en plads til mig i havnen, jeg ved man kan på det levnede søkort på en pc hvis man har en gps antænde til den. Jeg er sikker på at man også kan på en ipad. Karl-langelang.

Krakas billede

Forstår ikke helt hvad du mener, man kan ikke se om der er en ledig plads i en havn via en GPS. Nogle få havne har indført en mulighed for at reservere en plads.
Eller mener du at du vil se en havneplan for at se om havnens dybde og størrelse passer til din båd ? I DLS er der havneplaner, det er der ikke i iSailor, her skal du bruge Havnelodsen.

Annonce