Lystbådehavne ramt af krisen - falder prisen hos dig ?

Allan Lavridsens billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (2 stemmer)

http://www.dr.dk/P4/Nordvestsjaelland/Nyheder/Odsherred/2012/09/22/12185...

Hvis efterspørgslen falder, burde priser vel også ? Det gør de ikke her, der stiger de. Det gir ingen mening.

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Christian von Leck Østergaards billede

Altså vores havn har både restaurant og ferieboliger, værft og elitecenter, og der er ikke noget af det der kaster penge af sig. Medlemstallet er faldende og både forsvinder, så her falder prisen ikke..

HOs billede

Så at sige alle havne har haft stigninger i priserne.
Mange af de kommunale havne, hvor du finder takstbladene imellem alle andre af kommunens takster, kan det godt se ud som om kommune bruger havnetakster til en mere indtægt til kommunekassen.
Juelsminde har løst regnet en merindtægt på 400K på gæstesejler i år.
Så meget er udgifterne ikke steget.
I Horsens skriver de der er 75 ledige pladser, ja men fortæl lige hvorfor, det er blandt andet røg, støv og skidt.
Folk vil da ikke betale for at få ødelagt deres både.
Bare vent og se i Vejle, det bliver stort og flot og ikke til at betale.
Det samme vil ske i Kolding hvis ikke nogle sejler tager hånd om projektet.
For år tilbage var der en kanon hyggelig havn i Gråsten.
Virkelig charme og hygge, så mange ville gerne bo på havnen, der blev bygget højhuse og flotte projekter blev lavet, man fjernede også havnen, for det skrammel var der da ingen der gad se på.
Senere har jeg talt med flere "indflytter" i det ny prestige projekt som siger de mangler det gamle miljø, og det var derfor de havde sagt ja til at købe lejlighed og bo ved havnen.
Desværre styres mere og mere af pengemænd der øjner en change til at score noget ussel mammon frem for vældfærd.
Men heldigvis er det ryddet op i de uheldige elementer, det kostede så nogle banker livet - og menig mand må nu betale gildet.

oems billede

Man kan kun håbe at en vis konkurrence kan tøjle priserne. I Vejle, hvor jeg hører hjemme, kan man overveje Brejning, Juelsminde, Fredericia og Rosenvold som alternativer. Alle stederne har jo deres svagheder og styrke. Priserne i Vejle er under indflydelse af priserne de konkurrerende steder, som jo har en mere attraktiv beliggenhed. Men også højere priser.

Fodboldstadion i Vejle fik adskillige kommunale millioner, formentligt 30-50 mio, og sikkert langt flere. Stadion har markedsføringsmæssig betydning for Vejle. Det samme gælder lystbådehavnen, omend mindre, og langt sværere at opgøre. Men det retfærdiggør at økonomien er 'reguleret' af kommunen.

Den umiddelbare kalkule for eksisterende medlemmer i Vejle er at det ikke bliver væsentligt dyrere de første år, sandsynligvist. Men for nye medlemmer bliver indskuddet betragteligt meget dyrere. Forudsætningen for kakulen er naturligvis at alle pladser er besat.

At vi alle skal være ens er så noget andet. I Vejle er der ikke længere økonomi i at have f.eks. en drabant 22 liggende hvis man er nyt medlem og skal betale indskud. Indskud og leje af obligatorisk stativ overstiger prisen på en D22 flere gange. Det samme gælder andre ældre og mindre både, små motorbåde, joller osv. Tidligere havde vi i Vejle også et lavvandet område, hvor nogle kunne ligge for en stærkt reduceret pris. Det er væk nu.

Der bliver ikke længere plads til folk med få penge og små både.

Vinterpladserne bliver fjernet sådan at kun en del af bådene kan komme op om vinteren. Der bliver ikke længere plads til lange renoveringsprojekter. Det er klart at det fjerner det klassiske miljø fra lystbådehavnen. Det samme gælder bådebyggeri og de arealer der huser klassisk havnemiljø. Det bliver til mondæne kanaler og promenader.

Personligt glæder jeg mig da over at anlæggene renoveres. Men det er bogholdere, der styrer det fremtidige sejlermiljø. Det er dødssygt og kedeligt. En gang sejlede jeg ind i Frederikssund gamle havn. Her lagde vi til ud for nogle rækkehuse, der lå næsten helt ud til molen. Så kunne vi som sejlere ligge og betragte hr og fru Danmark ind gennem vinduet foran TV-apparatet, med termokanden og fjernbetjeningen. Vi kunne også betragte den 'obligatoriske', men mennesketomme betontrappe ned i vandet.

Jeg frygter for den del i Vejle. Men løbet er altså kørt.

HOs billede

Ja - som du siger, løbet er kørt.
I 2017 skal norhavnen i Kolding være rømmet, den er opsagt.
Så det er NU sejlklubber og sejlunioner skal presse på for at få en lystbådehavn der er til at betale.
Alle de moderne havne med høje priser, skræmmer netop nybegyndere væk.
Jeg har selv et eksempel helt inde på tæt hold, et ungt par ville have båd, men de kan ikke betale indskud 8K og årsleje 6k oveni bådkøbet, forsikring og misundelses afgiften på en gang.
Alle sejlklubber og sejlunioner skriger efter nyt blod og unge sejlere, men gøre noget for at holde havnemiljø på et plan der ikke kun er for velhavere gør de ikke noget for.

Allan Lavridsens billede

Her er Dragør er der slet ingen tvivl om at lystsejlerne er blevet malket godt og grundigt, og pengene er havnet i kommunekassen og derefter er de forduftet. Hvert år vi har ligget her er priserne steget og steget, og vi har fået mindre for pengene. Pludselig skulle vi også betale for el, som eller var inkluderet i havnelejen - det blev ændret med et pennestrøg. Jeg forstår ikke hvordan det kan være lovligt bare ustandseligt at lave forudsætningerne og betingelserne om i en indgået aftale. Den største svinestreg de lavede var da kommunen "omdefinerede" vores depositum til noget man aldrig vil få retur. Voila, penge var væk. Ren tyveri ved højlys dag. Nu har man fået ødelagt tilgangen til en fornuftig fritidsbeskæftigelse pga grådighed, og havnepengene er jo ikke engang det eneste eksempel. Den skat på vores forsikring, som udgør ca halvdelen af den pris vi betaler er også meget destruktiv efter min mening.

Altså undskyld jeg siger det, men vores nation har altså meget lange og stolte traditioner for at færdes på vandet. Vikingerne udforskede verden til søs og Danmark har en handelsflåde på størrelse med en supermagt. Men nu er vi åbenbart nået til vejs ende, eller hvad ? Jeg synes at DS, som burde tale sejlernes sag - har svigtet 100%

Bare min mening

mvh Allan

HOs billede

Det er ikke kun DS - som forøvrigt aldrig har været for den brede sejlerskare, men kun til for kapsejlads og liebhavere.
Det startede så godt for Danske Tursejlere, men den er også vokset til en organisation der ligner mere et forsikringsselskab og minder mere og mere om DS.
Det er som om, at indvalgte har fået et godt ben at gnave, og så kan det være lige meget med "frihedskampen" "jeg skal i hvert tilfælde ikke såres i kampen."

Allan Lavridsens billede

Så må vi sku da slå igen folkens. Det er vel kun et spørgsmål om at være tilstrækkelig mange, så bliver politikerne på borgen sku nødt til at lytte. Hvor mange lystsejlere er der tilbage ? 100.000 ?

Bent Hansens billede

På borgen gider de da ikke hører på menigmand, de har jo deres på det tørre. De lover bare guld og grønne skove når de er i valgkamp for at få en plads på tinge, derefter skider de på alt og alle i 4 år, de har jo fået pladsen og en god løn, så hvorfor holde noget af det de lover under valgkampen, se bare på dem der sidder der nu, de tænker kun på at malke den lille mand til sidste blodsdråbe.
Men det var måske et forsøg værd, hvordan griber man det an, er der nogen der har forslag. ??? Smile

Mvh.

Bent.

Allan Lavridsens billede

Du har nok desværre, men så må man jo tvinge dem. Det er jo set før at de bøjer sig, når deres fede tjans er i fare. De fleste af dem er jo levebrødspolitikere og til fals for trudsler etc Wink

Bent Hansens billede

I Bork hvor jeg ligger er prisen også steget, dog ikke så voldsomt, men alligevel, prisforhøjelsen kan tildels godt forsvares, da vi har fået nye el-standere på broerne, til gengæld skal vi så til at betale for strømmen som før var inkluderet i havnepengene. I sidste ende skal det nok lykkes for kommunerne af få slået sejler livet ihjel, det går ganske godt fremad med de priser. Det er ved at være temmelig dyrt at have en hobby der inkluderer en båd.

Lige et lille surt opstød herfra til debatten.
Mvh.
Bent.

oems billede

Jeg kan ikke rigtigt få mig til at skælde ud på kommunen / -erne i forbindelse med lystbådehavnene.

At lystbådehavnen i Vejle får kommunal støtte betragter jeg som et held. Det er formentlig et spørgsmål om tid inden lystbådehavnene bliver 100% privat finansieret. Desuden er kommunen jo mig selv, for jeg er skatteyder og ønsker egentlig ikke at betale mere i skat. Hvis jeg forlangte at andre (=kommunen) betalte mere ville det jo svare til at jeg forlangte at min nabo skulle betale for min lystbåd...

Men jeg begræder alligevel at havnemiljøet forsvinder, - fordi bogholderne har taget over i et spil hvor investering holdes op mod indtjening. I stedet for at 'almenvellet' prioriteres. Jeg begræder at der ikke længere bliver plads til folk med få penge og små både. Vi bliver alle ens, og havnemiljøernes kreative forskellighed bliver erstattet med monotont beton og kontorhuse, alt mens blæsten får faldene til at slå mod masten, - ding ding ding ding...

Man får kuldegysninger...

Hvor ville det være dejligt hvis der var råd til attraktive arealer for alle kombineret med lystbådehavn for alle. Attraktive arealer kan være både rekreative/parkområder eller det kan være aktive byfaciliteter, handel, butikker el. lignende.

Man kan skælde ud på at der ikke findes kreative folk, der kan tænke og realisere nytænkning.

maskinmesterens billede

Jeg har oprettet en aftstemning, så vi kan få nogle tal på bordet
http://www.sejlnet.dk/afstemning/er-havneplads-lejen-faldet-i-pris-de-se...

Annonce